Haveforeningen Kalvebod | KalvebodNyt | Kalender | Ventelisten | KalveBoden | Madklubben | Foreningen | Dine sider | Billedgallerier | Kontakt
 
 

Brugervejledning

Sådan fungerer email-adresserne, der ender på "@kalvebod.dk"

Hvad handler det om?
Haveforeningen har som bekendt domænenavnet "kalvebod.dk" på internettet. Det betyder, at vi har alle de email-adresser, der ender på "@kalvebod.dk".

Derfor kan alle beboere i haveforeningen få deres egen "@kalvebod.dk" email-adresse, fx. bodil@kalvebod.dk. Det gælder naturligvis også børnene.

I tilgift får din have også en emailadresse: fx. 27@kalvebod.dk, hvilket fx. gør det lettere for andre beboere i haveforeningen at sende dig email fordi de kun behøver at kende dit havenummer.

Automatisk videresending
Hvis du har en email-adresse i forvejen fx. på din arbejdsplads kan din kalvebod-emailadresse automatisk videresende den email, der sendes til din "@kalvebod.dk"-email til din "normale" email-adresse. Det sker øjeblikkeligt og uden at afsenderen bemærker det, og du får så blot disse email på din sædvanlige emailadresse og henter din email det sædvanlige sted. Sådan har de fleste arrangeret det.

Der er flere fordele ved denne ordning:
- du får en emailadresse, der er let at huske - typisk dit fornavn plus havenummer, fx. "bodil27@kalvebod.dk".
- du behøver kun at hente din email ét sted
- hvis du skifter arbejde eller internetudbyder, ændrer du blot viderestillingen til den nye email-adresse. Din "@kalvebod.dk"-emailadresse er stadig den samme og du behøver ikke sende "flyttemeddelelser".
- du kan enten hente din post via dit postprogram eller via webmail.

Hvad kræver det?
Det kræver, at du selv har en internetforbindelse - privat eller på arbejde.

Hvad koster det?
Ikke noget. Det er gratis.

Hvem ordner det praktiske?
Det gør haveforeningens postmester (webmaster), som pt. er Peter, have 55, som opretter og sletter konti. Indstillingerne på kontoen ordner du selv via webmail.

Webmail
Du har adgang til din kalvebod email-konto via webmail på denne side:
https://mail.tdchosting.dk.
Brugernavn (login) er din emailadresse og adgangskoden har du fået oplyst ved oprettelsen.

Hvad skal du gøre for at få en "kalvebod.dk"-emailadresse?
Send en email til postmester@kalvebod.dk og bed om en "@kalvebod.dk" emailadresse og fortæl hvilken email-adresse, den skal viderestille til, eller om du ønsker at hente din email på "@kalvebod.dk" emailadressen. Du får et brugernavn og et kodeord.

Hvordan skal mit postprogram sættes op?
Brugernavn (login) er din emailadresse, altså fx. "bodil27@kalvebod.dk"
Server til indgående post skal være: "qmail.tdchosting.dk"
Server til udgående post er den samme, altså "qmail.tdchosting.dk". SSL skal være slået fra, portnummeret skal være 587 og du skal markere "Godkendelse med kodeord". Ingen kryptering.
Du finder en brugervejledning hos TDChostiing her: http://8049.dk/category/mailhotel-e-mail

Når du har en "@kalvebod.dk" emailadresse,
og har et problem...
- så er her et par svar på et par spørgsmål:


Jeg får ikke mine emails! Er der noget i vejen med systemet?
Hvis du henter dine emails i din @kalvebod.dk-postkasse, - altså ikke har viderestiling - kan det være din postkasse er overfyldt, hvis du ikke har slettet de allerede modtagne emails. Tjek derfor om dit postprogram er sat til at slette læste emails på serveren.
Vores mailhotel ligger nu (november 2014) hos TDChosting. Oplever du fejl, så vent i første omgang 10 minutter og prøv så igen - det sker jo at servere skal genstartes eller opdateres. Oplever du fortsat fejl, så kontakt webmasterne: peter@kalvebod.dk (have 55) eller thomas@kalvebod.dk (have 94).

Jeg henter mine email i min "@kalvebod.dk"-postkasse.
Kan jeg gøre det ved hjælp af en browser - ligesom når jeg henter Hotmail??
Ja, gå ind på adressen https://mail.tdchosting.dk og brug dit brugernavn og kodeord.

Jeg kan godt hente mine email i min "@kalvebod.dk"-postkasse, men jeg kan ikke sende!
Måske er indstilingen af din SMTP-server forkert i dit postprogram. Se afsnittet om opsætning af konto højere oppe.
Obs: Dette problem har du ikke, hvis du går på din email-konto over webmail.

Jeg har glemt mit kodeord!
Det er kun dig, der har kodeordet - eller havde ;-). Men hvis du ikke kan huske det, kan webmaster Peter, have 55, lave et nyt, - som du derefter selv kan ændre.

Hvad sker der med emails, hvis afsenderen har skrevet forkert adresse!
Alle emails til en "ukendt" email-adresse under "@kalvebod.dk" går automatisk til postmesteren (webmaster Peter), som videresender dem, hvis han kan gætte, hvem de er til.

Har du andre spørgsmål er du velkommen til at spørge postmester@kalvebod.dk

Opdateret 3. november 2014.